FSSC 22000 certificering styrker Aeropak’s position 

Aeropak A/S er landets førende aerosolproducent og betjener bl.a. kunder som Arla og Orkla. I maj måned blev virksomheden FSSC 22000 certificeret og styrker dermed sin position hos kunderne i fødevareindustrien.

Aeropak A/S fremstiller spraybare produkter og påfylder dem på dåse. Virksomheden har været på markedet i mere end 50 år, og er landets førende og uden sammenligning største aerosolproducent. Produktionen er fordelt på fem hovedområder: Fødevarer, mærkefarver til landbruget, tekniske produkter, biocider og maling.

Kvalitet, prøver og sporbarhed i højsædet 
Fødevaresikkerhed er en afgørende faktor for kunder i fødevareindustrien, og Aeropak har siden 2014 været ISO 22000:2005 certificerede. I maj 2020 blev man certificeret under den GFSI (Global Food Standard Initiative) godkendte standard FSSC 22000, som sikrer en omfattende strategi for risikostyring af fødevaresikkerhed gennem hele fødevarekæden.

”Med den nye certificering lever vi op til de højeste krav fra både danske og internationale fødevarekunder,” siger Aeropaks’s CEO Bo Falk Mørkenborg. ”Vores faste og gennemarbejdede procedurer for prøvetagning, kontrol og sporbarhed gør os til en værdifuld samarbejdspartner for vores kunder, som stiller meget store og stigende krav på området.”

Gennemarbejdede processer giver tryghed
Aeropak har gennem knap et halvt år arbejdet med at få beskrevet og dokumenteret alle processer i helhold til FSSC 22000. ”Hovedparten af arbejdsprocesserne var vi i forvejen fortrolige med, da vi har arbejdet med udgangspunkt i principperne i mange år. Så på den måde er der ikke ændret meget i vores hverdag,” fortæller cand.scient. kemi. Iben Toftgård Laursen, som har været intern tovholder på certificeringsprocessen. ”Hele processen har dog været en rigtig god øvelse med at få gennemgået og dokumenteret alt, så vores medarbejdere ikke kommer i tvivl i dagligdagen, og vores kunder kan føle sig i 100 % trygge hænder hos os.”

Klar til nye kunder
Aeropak har i løbet af de seneste år udvidet produktionskapaciteten, og er således klar til at tage imod nye kunder i bl.a. fødevareindustrien. ”Vi oplever en stor interesse for vores løsninger, hvor vi har kompetence til at gå ind og være en værdifuld sparringpartner for kunderne,” siger Bo Falk Mørkenborg.

”Vores produktion er baseret på en international værdikæde, hvor vi importerer dåser, ventiler m.v. fra nogle af verdens største producenter. Delkomponenterne indgår herefter i vores produktion i Danmark, hvor vi er meget fleksible omkring den enkelte kundens ønsker til produktionsplanlægningen. De færdige produkter sælges efterfølgende både udlandet og Danmark. Det giver vores kunder det bedste fra flere verdener.”

Flere bør overveje en dåseløsning
Nogle produkter er født til at være på dåse – andre er ikke. Aeropak ved af erfaring, der er en del produkter, hvor det burde overvejes om en dåseløsning kunne give en ekstra værdi. Det ser man nu frem til at tage dialogen med endnu flere kunder i fødevareindustrien om.